den här texten

Skribent
Sweety88
Texttyp
artikel
Inlagd
14/7 -03 kl 17:34
Visningar
274

etiketter (?)

Den här texten har inga etiketter.

Logga in för att lägga till etiketter.

fler texter

Fler artiklar av Sweety88:

När människan leker gud.

” Ska vi släppa kossorna fria? Ska hönorna få flaxa vart de vill? Ska kaninerna få skutta dit benen bär?”
Radikala djurvänner hävdar att inga djur ska sitta i bur, att inga djur ska födas upp bara för att sedan bli mat åt människor. Är inte det rätt? När djuren släpps fria, slakterierna stängs och alla människor blir vegetarianer blir jämlikheten total. Den grundläggande tanken är faktist att djuren har samma rättigheter som människan. Varför skulle gud ha utsett bara en art till “över huvud” över alla de andra djuren? Andra hävdar att djur är djur och kan inte jämföras med människor, att använda djur till livsmedel och hålla dem som husdjur är inte förtryck. Kon får sin kalv när bonden tycker det är lämpligt, kalven slaktas när slaktaren tycker det är lämpligt. Sen säljs kalvens lik till mat affärer och till sist hammnar den på din tallrik. Har kalven fått leva ett bra liv? Har den fått leka och skutta på de gröna ängarna och somna utmattad av att ha lekt med sina kompisar hela dagarna?
Nej, den har förmodligen tillbringat hela sitt liv instäng i ladugården, med en ofattbar längtan efter det liv som den missat. Hade man behandlat människor på samma sätt som människor behandlar djur hade alla blivit förfärade. Tänk på Hitlers förintelse, alla kommer fortfarande ihåg det, även jag som inte ens var född då har fått höra hur hemsk Hitler var. Han ville utrota judarna. Människorna vill utrota djuren. Samma sak? Jaa, i alla fall för mig.
” Att påstå att jägare och fiskare är djurvänner är lika dumt som att påstå att Hitler var judevän”.
Jag håller med. Allt Hitler gjorde uppmärksammades, allt bönderna och slaktarna gör, det alla köttätare gör uppmärksammas inte. Vi är människor vi FÅR äta kött, vi är skapade för att äta kött. Gud sa till Adam och Eva att dom får äta kött och att de ska härska över alla djur som jorden kryllar av. Att hänvisa ändå tillbaks till bibeln, och till Jesus som åt kött, red på åsne-kalvar och överförde galenskap till grisar som han dränkte. Han var ingen djurvän, är det därför gud inte är en djurvän? Och eftersom att gud inte är djurvän behöver inte vi människor vara det…

Är det inte djurens tur snart? På 1800-talet fick de svarta sin frihet, på 1900-talet fick kvinnorna sin frihet, så på 2000-talet får djuren sin frihet? Varför inte? I dagens samhälle KAN man faktiskt överleva utan kött, pälsar och djurtestat smink! Det finns alternativa metoder!
Cirkusdjuren och ridskolehästarna glöms lätt bort. De lever inte ett flott liv bara för de uppträder, bara för att de tjänar en massa massa pengar till sina ägare. De är ofta mycket rädda, och blir hotade med stryk för att lära sig. Långpiskan finns alltid i deras minne. Elitryttare på toppnivå kan också spela med fula kort. Många hästar som senare undersökts av veterinär har tecken på att de blivit barrerade, eller slagna på annat sätt för att lyfta högre än vad de kan på benen för att klara så höga hinder som möjligt. Det finns ett stor mörkertal även inom hästsport, och när hästen blir utsliten säljer ryttaren den till Italien, får några tusen och sparar pengarna som de annars varit tvungna att betala till vetrinär.
Hästtransport till Italien, även all annan transport, bara för att tjäna pengar är sjukt! Hur kan människor vara så giriga att dom säljer sina vänner som de har ansvar över bara för att tjäna pengar?! Var gud medvetan om att hans “smartaste” art, är den dummast som finns på jorden! Människorna kommer bli jordens undergång…

Om jag hade haft en häst som blivit sjuk och tvungen att avlivas skulle jag ta lån på banken om så behövdes. Jag skulle inte sälja ett annat liv. Det borde vara olagligt, människor får man inte sälja, varför får man sälja djuren? Dom finns inte för att vi ska leka monopol på riktigt. Med djur finns ett ansvar, och kan man inte ta det ansvaret så får man syselsätta sig med annat som inte förstör oskyldiga liv.

Vilka rättigheter har djuren?
Rätt till liv ( Även om juvret har sinat eller kroppen inte orkar dra tunga lass har man rätt att leva)
Rätt att få leva i frihet ( Varje levande varelse har rätt att leva ett fritt liv)
Rätt att bli behandlad med respekt (Respekt är grunden för värdigt liv)
Rätt att få leva efter sitt naturliga beteende ( Att stå bunden i 10 månader i ett bås är inte naturligt för en ko. Varje levande varelse måste få leva efter sin natur)
Rätt att inte bli utnyttjad ( Avstulen sin päls, mjölk eller ägg ska ingen behöva bli)
Rätt till sin egen sexualitet ( Varje människa ska ha rätt att slippa tvångssterilisering och kastrering. Denna rättighet måste även gälla övriga levande varelser. Inseminering är på samma sätt ett övergrepp som kan jämställas med våldtäkt. Ingen människa, ko eller gris ska tvingas in i en graviditet.)
Rätt att få behålla sin avkomma (Varje djurunge söker sig till sin mor. Detta ska inte människan få förhindra.)
Rätt att slippa bli jagad ( Skogens djur vill leva ostörda. Att bli dödad av en kula lockar dem inte. Lika lite vill fisken bli snärjd av linan.)
Rätt att inte behöva lida ( Alla levande varelser kan känna smärta, sorg, kärlek och glädje. Ingen männisika har rätt att utsätta någon för lidande.)
Rätt att få existera för sin egen skull ( Alla är individer och har en egen personlighet. Att endast reformera total orättvisa är att förlänga orättvisa.)

Om alla åt lika mycket kött som vi i de rika länderna skulle inte jorden kunna föda oss alla. Djurindustrins köttpruduktion kräver mångdubbelt så mycket resurser i form av vatten och mark än vad det gör till odling av spannmål, frukt och grönsaker. Det är även av solidaritet mot djuren som gör att många väljer att bli vegetarianer eller veganer. Allt prat om att man inte klarar sig på mat från växtriket stämmer inte. Om man äter en varierade kost och tänker på att äta rätt så lever man sundare och mer hälsosamt än en kött ätare. Bara tanken på vad man äter när man äter kött borde skrämma bort människor ifrån det. Många blir jätte arga och upprörda om man nämner vad de äter, de säger att de tappar apptiten, men är det inte samvetet som säger ifrån? Jag äter kött, men inte ofta. Människor som hört vad jag tyckt om djurrätt har trott att jag är vegetarian, men nej, jag är inte så förtjust i vegetariska mat. Men samtidigt mår jag illa av att äta kött. Tanken på att äta ett oskyldigt liv, som fötts upp och offrats för MIN skull, för att jag ska bli mätt, känns inte rättvist. Makten vi människor har används på helt fel sätt! Vi utnyttjar den till max, och vad ska vi göra när jorden är förstörd och vi har utrotat alla andra levande arter? Kannibalsim låter inte lockande, samma sak borde det vara med djurkött. Alla däggdjur kommer i från samma grud och botten!
Skydds jakt kan vara nödvändigt. För allas skull. Inte ens djuren mår bra av att vara för många, maten räcker inte till och i Sverige finns det inte nått djur som äter älg. Bara människan. Och vilket djur äter människan? Inget. Det biologiska kretsloppet bryts där. Förr åt vilda djur människor, men nu har vi vapen som vi blir oövervinnliga med. Så dom som pratar om att det är naturligt med att äta kött, det är naturligt för djuren att äta oss! Men inte har dom människouppfödningar i skogen för det! Vi människor är också det enda djur som dricker /äter ett annat djurs mjölk i vuxen ålder. Även fast det är onaturligt gör vi det. Måste männskligheten vara så trångsynt, och inte kunna testa nya saker? Att byta matkultur för att rädda miljontals liv är en småsak! Alla kan inte tänka “det spelar ingen roll vad lilla jag äter”, om alla tänker så kan det inte bli en ändring!

Det finns 6 000 – 8 000 kosmetikaingredienser på markanden redan. Majoriteten av dem har djurtestats, och det går inte att göra ogjort. Men genom att använda dom, istället för att göra nya, så behövs inte nya djurtester. Varje år används cirka 30 000 till 40 000 djur i kosmetika tester inom EU. I Sverige har inga kosmetikatester på djur förekommit sedan 70-talet. Det beror delvis på att vi har en mycket liten kosmetikaindustri i Sverige. Ca 75-80 % av de kosmetika och hygienprodukter som används i Sverige är importerade. De företag som gör kosmetika testar inte i Sverige, utan i andra länder som Danmark, England och USA. Men till största delen är det ingredienserna som testas, inte hela färdiga produkten. Det är så onödigt, det finns flera märken som INTE testar på djur, eller som har kvar gammla djurtestade ingredienser, men inte gör nya tester. Stöd dom istället för att stöda djurtester! Stiftelsen Forskning utan djurförsök har funnits sen 1964. Stiftelsen ger ekonomiskt stöd till forskare som testar fram nya morderna metoder utan plågsamma djurförsök. De får inga statliga eller kommunala bidrag, utan drivs helt av privata gåvor. Kan inte staten skänka skattepengarna till ett projekt som vill att både människor och djur måste leva ett gott liv utan att den vetenskapliga kvaliten försämmras, men ändå inte stödjer djurförsök? De flesta har ingen aning om att försöksdjurverksamheten är så omfattande, ännu färre vet att djurförsöken till största delen betalas med deras skattepengar. Har de vuxna något val? Kan de välja bort det, och säga att de vill använda pengarna till bättre behövande, som skola, sjukvård och äldreomsorg? Nej. Varför inte? Vill staten hålla summan de betalar till djurförsök hemlig? Inte konsigt att det finns luckor i ekonomin hela tiden! De kanske betalar enorma summor varje år, till mord!

Några exempel på märken som inte är djurtestade som finns i Uppsala: The Body Shop, Fröllinge Nature of Sweden, Gliz & Glam, Liptip och Eyetip.
Det finns även märken som säljer icke testade ingredienser, och märken som säljer färdiga produkter med gamla djurtestade recept som har förnyats med icke djurtestade ingredienser. Att döda så många oskyldiga liv, bara för att tjejer ska få se bra ut, när det finns alternativ är extremt onödigt! Om företagen inte kan tillverka smink utan att det är nödvändigt att testa det på djur, får väl vi tjejer sluta upp med att använda smink!
Jag använder smink i stort sett varje dag, jag tycker att det är kul att sminka mig, särskilt när jag ska göra mig lite extra fin och gå på fest. Jag har lika mycket, om inte mer smink hemma än andra kompisar, och ändå använder jag bara icke djurtestat smink. Visst, man kan skylla på att det är dyrare att köpa icke djurtestat smink, men vad spelar en 20-lapp för roll när man räddar tusentals liv !?!
Till medicinsk forskning, som är en annan sak, tycker jag att de bara ska få göra djurförsök i yttersta nödfall, och då på ett djur som har den sjukdomen, utan att forskarna gett den det. Insulinet uppfanns på råttor, och insulinet har räddat diabetiker över hela värden i många år. Men tänk så många råttor som dog! Visst, råttor är skadedjur, jag skulle inte vilja ha dem hemma hoss mig, men de har ändå ett liv och känslor! Det går inte att utrota en art för vi anser dom skabbiga och inte lika fina som våra katter och hundar.

Ute i Europa mister ett försöksdjur livet var tredje sekund, dyngnet om, året runt. I bara Sverige har ca fem miljoner djur “förbrukats” i djurtester de senaste tio åren. Människor och djur är så biologiskt olika att djurtesterna inte är vetenskapligt meningsfulla. Fast djur kan som människor känna fysisk smärta och psykist lidande.

Antal djur som försök påbörjats på i Sverige året 2001, enligt den svenska denfinitionen för djurförsök.
2001
Möss: 216 037
Råttor:88 295
Marsvin: 3 948
Guldhamstrar: 168
Övriga hamstrar: 197
Övriga gnagare: 867
Kaniner: 2 737
G:a världens apor: 82
Hundar: 548
Katter: 476
Tam-illrar: 119
Övriga rovdjur: 44
Hästar, åsnor och blandraser: 221
Svin: 7 590
Får: 227
Getter: 43
Nötkreatur: 1 514
Övriga däggdjur: 212
Vaktlar: 289
Övriga fåglar: 56 620
Kräldjur: 114
Groddjur: 13 490
Fiskar: 44 481
Rundmunnar: 580
Totalt: 438 948
Källor: Centrala försöksdjursnämdens stiftelse nr 43 (2001).

I tabellen redovisar Djurens rätt försöksdjursstatistik enligt den svenska definitionen för djurförsök. När Centrala försöksdjursnämden redovisar sådan statistik framhåller de statistik enligt EU- definitionen, vilket innebär att de då redovisar ett mycket färre antal djur utnyttjas än vad som skett i verkligheten. Då behöver de inte redovisa de djur de föder upp avsikligt med sjukdommar, eller djur de föder upp för att döda och ta deras organ och göra tester med.

I Asien fånger människor in katter och hundar från gatorna, även om de har halsband (ägare). Sedan svälter de djuren, och stryper dem sakta, eller flår dem levande. Skinnet och pälsarna säljs sedan till Europa, och vid tullarna görs inga kontroller vad det är för djur. Hur tror de att de kan få stopp på det, om de inte kontrollerar?
De döper om hundpälsarna till namn som Gae-wolf, Sobaki, Asian jackal, loup dAsie, Gubi. Kattpälsarna får namn som Katzenfelle, Goyangi, Mountaincat.
De låter inte pälsarna heta hund, och katt, de vet att de flesta människor reagerar mer på det för att katt och hund är våra sällskaps djur. De flesta bryr sig däremor inte om illrarna, fåren och rävarna. Men varför är en räv päls en annan sak än hundpäls? Innan de kom på att det var hundpälsar, då alla trodde det var räv, brydde sig ingen. Ingen har gjort Tv- program om det! Varför jämställer men inte husdjur med vild djur? Det gör lika ont vad det än är för ras! Visst, det är bra att det får stopp, men förbjud all päls! Inte bara sällskaps djuren!
Och, “En päls kan bara kallas äkta då den sitter på sin rätta och ursprungliga ägare.”
Anledningen till att jag tycker att döda för pälsarnas skull är fel, är för att inget annat levande ska plågas för annans fåfänga. Det är samma sak som med kosmetika och kött produktionen.
Jag har aldrig haft en enda päls i hela mitt liv, och inte har jag fått men för livet av det!

En liten inblick i mina tankar har du nog fått nu. Även om du inte håller med mina personliga åsikter måste du hålla med om att statistiken på djurförsök är skrämmande och onödigt hög! Om de slutar med tester på djur, och endast har kvar dem för medicinsk forskning, som de avvecklar efterhand, och koncentrerar sig på att få fram alternativa metoder skulle siffran sjunka förvånansvärt fort och mycket. Onödigheter som pälsar och kött behövs inte på den morderna marknaden. Satsa på statliga eller kommunala bidrag till vegetarisk mat så den blir billigare.
Till sist, jag råder er till att bli medlemmar i Djurens rätt och stödja djurens rätt i samhället. Det kostar så lite men betyder så mycket.

kommentarer

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

  • Janjohan, 14/7 -03 kl 18:14

    Kul att någon tycker något om något. Fortsätt skriva!

  • K. Struck, 15/7 -03 kl 01:54

    Jag håller med Janjohan, tycker att det är kul med folk som argumenterar. Därför kommer jag argumentera lite tillbaka.
    Jag äter alltså kött, precis som du. Vi gör det nog av samma anledning, för att det är gott helt enkelt, inte för att vi hatar djur och vill dem ont. Vad jag vet så åt inte Hitler judar. Vad jag minns så blev mina tyska släktingar åtminstone inte uppätna om än ihjälgasade. Att du kan jämställa människor med djur är lite naivt känns det som. Visst kan man se gemensamma drag i förnimmelsen av smärta hos arterna, men att utifrån ditt perspektiv som människa kunna påstå dig veta hur ett djur känner är inte särskilt ödmjukt. Visst kan man gå på “att vara på den säkra sidan”, men hur långt ska man gå då? Är det fel att smälla en mygga, eller en döda en hungrig grizzlybjörn som ska äta upp dig, bara för att du ska få överleva? Vissa buddistmunkar anser det vara fel att till och med dra av en blad från ett träd, men inser att de måste äta för att överleva. Du förstår att det här med rätt och fel inte står skrivet i väggen utan är något vi skapar själva. Att du själv äter kött samtidigt som du argumenterar för motsatsen gör ditt resonemang mycket tvivelaktigt. Att du tvivlar är dock en bra sak, men det gav du inte uttryck för i din artikel. Istället fyllde du någon spaltmeter med “tycka synd om-fakta” när du i själva verket inte har några ideal eller åtminstone inte lever upp till dem. Jag ogillar när folk moraliserar utan att leva upp till något själv, vilket är så de flesta som moraliserar fungerar. Jag vet inte om DU är medlem i djurens rätt. Det skrev du faktiskt inte.
    Det är intressant att du tar upp Gud lite. Du säger att han inte är snäll mot djur. Jag säger att han inte är snäll mot människor heller. Du kanske känner till teodiséproblemet, om Gud är god och allsmäktig, varför finns det då lidande? Jaja, jag tror inte på Gud så det bekymrar mig inte.
    Du kanske ska ta det lite lugnt och inse att du inte förstår allt, precis som jag gör, men även inse att livet är större än frågor om djurrätt, mycket större. Du behöver heller inte skämmas om du gillar kött. Du behöver inte vara “snäll” mot allt och alla, särskilt inte om det får det att må dåligt. Kul att du lägger ned energi på något dock.

  • Mästerotto, 15/7 -03 kl 13:08

    Smink klarar jag mig utan, så länge det finns zinkpasta. Däremot kommer jag slåss till dödagar för min rätt att äta kött.(Och då menar jag mycket av det) Några morötter för min del blir det definitivt inte!Dessutom kan jag berätta att det finns en underjordisk motståndsrörelse som arbetar aktivt för att tillfångata kvinnorna igen. Det är inte bra för familjestrukturen med all denna frihet.Dessutom har den kvinnokampen spårat ur helt, det är ju numera vi män som är fångar i kvinnornas våld.

  • Janjohan, 15/7 -03 kl 14:00

    MästerOtto lägger ut sina smetiga nät för att vi ska skall drunkna! Men icke! Janjohan är också köttätare, men finner diskussionen om dess etiska grund mycket intressant. Som religionshistoriker har jag mycket att säga om denna diskussion, och om frågan om Gud, men jag lämnar det till ett senare tillfälle. Vad som är spännande med dessa frågor är dock att de är outtömliga. Jag tycker att de bör diskuteras eftersom de är just outtömliga, alltså inte som exempel som man inte ska diskutera för att man inte kan komma till några fullständiga och konstanta svar. Frågan om Gud liknar dock många andra frågor, om man tänker till lite. Och det giollar jag att göra ibland. Visst finns det mycket som man så att säga anammar utan att ha empiriska eller andra “bevis” för det? Tror du att Gustav II Adolf fanns? Eller tror du på vad din mamma berättade om hur det var i Tvistemåla innan du föddes? Lite annorlunda frågor än gudsfrågan visserligen, men likväl har de flesta knappast ansträngt sig för att se till att de kunskaper och försanthållanden man har är “sanna” eller grundade på ens förnuft. För vad är det?

  • Mästerotto, 15/7 -03 kl 14:10

    Vad jobbigt det blivit att vara skribent sedan de började lära ut simning redan på lågstadiet!Ingen vill drunkna!(Med anl. av JJ:s kommentar.)

  • Sweety88, 15/7 -03 kl 19:07

    Jo, jag ville bara berätta att NU e jag vegetarian Varit det sen november 2002). Den här uppsatsen skrev jag ca en månad innan jag blev vegetarian. Skrev den i so som fördjupning och fick bra betyg på den. Ville därför se vad andra männsikor tyckte om den eftersom vissa har påpekat att jag fick bra betyg bara för läraren gillar mej( favoriserar).

    Jag erkänner att jag vet inget om Gud. Jag är ateist och tror inte på mer än att det kunde ha funnits en vis man som hette Jesus och kunde bota sjukdomar som influensa o dyl. med örter och diverse. (Sånna människor som senare blev brända på bål.)

    Till den med att döda en annan varelse för att själv överleva : Handlar det om att överleva är det självförsvar. Det skulle även jag göra om jag var ute i skogen. Men jag skulle aldrig hoppa på ett annat djur / människa.
    Det är just det allt handlar om- naturliga kretsloppet. Det är det vi människor förstör. Och det är det jag tycker är fel.

    // Isabelle

  • K. Struck, 16/7 -03 kl 19:16

    Kände inte att jag fick besvarat allt, men hur som helst. Det där med självförsvar och naturligt kretslopp, visst håller jag med dig. Jag anser även att det ingår i det naturliga kretsloppet att äta kött för människor. Jag tror att det går att leva i harmoni med naturen, d.v.s. inte förstöra den, och ändå äta kött. Det gör vi visserligen inte nu, men det beror inte på att en stor del av jordens mänskliga befolkning är köttätare, utan p.g.a. en massa andra anledningar.

  • Tundra, 31/7 -03 kl 22:34

    Mycket bra skrivet, jag blev glad att djurrätt uppmärksammas även här.
    Det var dock några saker som jag måste påpeka.
    Du skrev mycket om att vara vegetarian/vegan, men sedan är du det inte själv för att du “inte är så förtjust i vegetarisk mat” (ungefär så var det du skrev). Så länge man äter kött så bär man ett personligt ansvar genom att stödja köttindustrin, så, visst, härligt att du tycker som du gör, men du borde göra något åt det också!
    Och sedan skrev du att det var onödigt med djurtestat smink som tjejer använder, jag håller med dig till hundra procent! Men (alltid detta men) det finns faktiskt manliga sminkbärare också, så jag tyckte det lät lite kränkande att bara skriva tjejer. Och sedan är det inte bara smink man djurtestar. Rengöringsmedel, tvättmedel, tandkrämer, tvålar och mycket annat djuretestas också.
    Och sedan var det detta om insulin och medicinforskningen också. Där måste jag påpeka att du har fel. Insulinet testades av “uppfinnaren” på råttor men hade ingen verkan, så han trodde det var värdelöst. Men så var det en människa som var döende och han fick tillåtelse att prova sitt insulin på den personen, och se, det hjälpte!
    Därför är det ofta mycket opålitligt att testa mediciner på djur, eftersom det inte har samma verkan på människor. Och det finns många alternativa metoder till djurförsök, de må vara dyrare, men är det inte värt det, för att bespara miljontals djur detta lidande?
    Annars; bra!

  • Tundra, 6/9 -03 kl 00:23

    Tänkte påpeka en sak av det jag skrev tidigare. Råkade förväxla insulin och penicillin.